Suomen ensimmäinen valkonauhayhdistys perustettiin Turkuun vuonna
1896. Yhdistyksen nimi oli Ehdottomasti Raitis Kristillinen
Naisyhdistys, E.R.K.N. Pian perustamisen jälkeen jäsenet ottivat
tunnuksekseen valkoisen nauharuusukkeen. Vuonna 1903 Valkonauha-nimi
liitettiin yhdistyksen nimeen. Turun Valkonauhan perustamiselle loi
pohjan suomalaisten naisasianaisten Alli Trygg-Heleniuksen, Aleksandra Gripenbergin ja tanskalaisen valkonauhatyön lähettilään Elisabeth Selmerin toiminta.
Suomen ensimmäinen valkonauhayhdistys perustettiin Turkuun vuonna
1896. Yhdistyksen nimi oli Ehdottomasti Raitis Kristillinen
Naisyhdistys, E.R.K.N. Pian perustamisen jälkeen jäsenet ottivat
tunnuksekseen valkoisen nauharuusukkeen. Vuonna 1903 Valkonauha-nimi
liitettiin yhdistyksen nimeen. Turun Valkonauhan perustamiselle loi
pohjan suomalaisten naisasianaisten Alli Trygg-Heleniuksen, Aleksandra Gripenbergin ja tanskalaisen valkonauhatyön lähettilään Elisabeth Selmerin toiminta.
Turun yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja oli Nanna Jalava (ent. Almberg). Muita alkuvuosien vastuunkantajia olivat mm. Hulda Manner, Hanna Kärjenkoski, Maiju Havulinna, Betty Rothström, Hilda Launi, Fanni Salokivi, Mia Rancken ja Hilja Aschan, jonka tytär Anita Käärtoimi 1970-80 -luvuilla yhdistyksen puheenjohtajana 19 vuotta.
Uuden yhdistyksen julkaisutoiminta oli vireää. Omaa lehteä, Valkonauhaa,
alettiin julkaista 1902. Muu alkuaikojen toiminta painottui lasten ja
nuorten parissa tehtävään työhön sekä ns. juomalakkoliikkeen
organisointiin, jonka myötä lähes 70 000 kansalaista sitoutui vähintään
vuoden kestävään raittiuteen.
Yksi mielenkiintoinen työmuoto oli kustantaa kirkonkellojen soittaminen (ns. Iltakellot) klo 20.00. Kellojen soitto viestitti lapsille, että oli aika lähteä kadulta kotiin. Työmuodon taustalla olivat työläisten huonot asunto-olot, jolloin lasten oleskelupaikaksi muodostuivat kadut ja pihat.
Järjestön toimintaa ohjasi kansainvälisen mallin mukaisesti Jeesuksen Kultainen sääntö, jolla tarkoitetaan Vuorisaarnassa olevaa kohtaa: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” (Matt. 7:12). Valkonauhaliikettä kutsuttiin jo 1890-luvulta alkaen nimellä ”Järjestäytynyt äidinrakkaus”. Tutkimuksissa, joissa selvitetään naisen asemaa yhteiskunnallisena vaikuttajahahmona, käytetään käsitettä naisten yhteiskunnallinen äitiys, jolla tarkoitetaan naisten halua vaikuttaa aktiivisesti yhteiskunnassa. Tämän ajattelun mukaisesti äitiys ei rajaudu perheen äiti – lapsi -suhteeseen eikä kodin seinien sisälle vaan koko ympäröivä yhteiskunta on yksi koti, josta naisten tulee ottaa vastuuta.
Toiminta perustui alusta asti vapaaehtoistyöhön ja ydinajatuksena oli toimia matalan kynnyksen ihmisläheisenä kohtaamispaikkana. Pyrkimyksenä oli tarjota laaja-alaista apua ihmisen eri elämäntilanteisiin ja edistää hyvinvointia pitkällä aikavälillä – antaa apua ja vahvistaa yksilön voimavaroja ja näin lisätä toivon näkökulmaa.
This site was created with the Nicepage